Klacht doubleren en kleuterverlenging.
Situatieschets
Klagers zijn het niet eens met de beslissing van de school hun zoon te laten doubleren in groep 2. Klagers zijn van mening dat hun zoon klaar is voor groep 3 terwijl de school meent dat de zoon van klagers emotioneel nog niet klaar hiervoor zou zijn.
Uitspraak
De Commissie stelt vast dat een school zelf regels opstelt voor het langer laten kleuteren van leerlingen en het doubleren. De Commissie beoordeelt uitsluitend of de beslissing op zorgvuldige wijze tot stand is gekomen en of de school in redelijkheid tot de beslissing heeft kunnen komen. De Commissie kan de beslissing van de school niet terugdraaien of opnieuw nemen.
In het protocol doubleren heeft de school opgenomen op welke momenten er wordt gekeken naar de overgang van een leerling van groep 2 naar groep 3 en wat er gedaan dient te worden in geval kleutervelenging aan de orde is. De criteria waar de school aan toetst of een leerling wel/niet bevorderd kan worden, welke doelen een leerling behaald dient te hebben om bevorderd te worden of welke criteria maken dat een leerling niet bevorderd kan worden naar groep 3 zijn niet in het protocol doubleren opgenomen. Het is daardoor voor ouders niet kenbaar aan welke (leer)doelen voldaan dient te worden om een leerling te kunnen bevorderen.
Gebleken is dat de school in het geval van de zoon van klagers afgeweken is van het protocol door de kleuterverlenging te bespreken tijdens een rapportbespreking in plaats van in een apart gesprek. De school heeft ook geen vervolgafspraak met klagers gemaakt over de kleuterverlenging van hun zoon. De school heeft niet nader gemotiveerd waarom zij van het beleid is afgeweken. De Commissie komt tot het oordeel dat de klacht gegrond is. Omdat de Commissie geen bevoegdheid heeft de kleuterverlenging terug te draaien adviseert zij de school de beslissing te heroverwegen.
Aanbevelingen
De Commissie heeft een tweetal aanbevelingen aan het bestuur gedaan:
- In voorkomende gevallen kenbaar te maken op welke (leer)doelen de leerling (nog) onvoldoende scoort en welke (leer)doelen voor het einde van het schooljaar behaald dienen te worden om te kunnen worden bevorderd en dit schriftelijk vast te leggen;
- Het protocol doubleren op te volgen of, in geval van een afwijking, duidelijk kenbaar te maken waarom er wordt afgeweken en de afwijking van het protocol afdoende te motiveren.